Nu ska utsläppen från A-traktorer mätas
I ett nytt projekt ska Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI och IVL Svenska Miljöinstitutet granska hur stora utsläppen från A-traktorer egentligen är. Eftersom fordonen ofta saknar modern avgasrening kan utsläppen vara betydligt högre än för vanliga personbilar.
Under senare år har antalet A-traktorer ökat kraftigt. 2022 fanns över 50 000 registrerade fordon, dubbelt så många som tre år tidigare.
Medan frågor som trafiksäkerhet och förarutbildning ofta diskuteras när det gäller A-traktorer, har fordonens miljöpåverkan inte alls fått samma uppmärksamhet.
– Med tanke på att antalet A-traktorer har ökat mycket under senare år och att kunskapen om utsläppen från dem är låg så finns ett behov av en studie där man tittar närmare på detta, säger Martin Jerksjö på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Den enda mätning som tidigare gjorts visar att utsläppen av partiklar kan vara 1000 gånger högre än för vanliga personbilar, och att gasemissionerna som kväveoxid kan vara fem till tio gånger högre. Orsaken är att det saknas krav på avgasrening av A-traktorer och att den reningsutrustning som fanns i ursprungsfordonet helt lagligt kan demonteras.
– Den tidigare studien var inte fullständig så egentligen vet vi inte hur mycket de här fordonen släpper ut. Vi vet inte heller hur vanligt det är att reningsutrustningen tas bort, säger Nina Svensson på VTI som leder projektet "A-traktorers miljöpåverkan".
– I en del fordon skruvar förarna dessutom på dieselpumpen för att få svart rök. Då skulle utsläppen till och med kunna vara ännu högre.
Ska man se A-traktorerna som ett miljöproblem?
– Kanske inte nationellt eftersom det trots allt handlar om ganska få fordon. Däremot kan det lokalt, under vissa förutsättningar, vara ett problem. Men som sagt, det är det vi ska undersöka, säger Nina Svensson och tillägger att skillnaderna mellan olika fordon troligtvis är mycket stora.
I studien, som är helt frivillig för fordonsägarna, kommer avgaserna från ett antal A-traktorer mätas av VTI och IVL. I samband med bilbesiktningen kommer besiktningspersonal även kontrollera vad som tagits bort respektive lämnats kvar av den ursprungliga reningsutrustningen, som till exempel katalysator och partikelfilter. Vidare ska forskarna också intervjua biltillverkare och konverteringsföretag.
Studien pågår i två år och finansieras av Trafikverket. Resultatet ska kunna användas som underlag av bland andra Trafikverket, Transportstyrelsen och Naturvårdsverket.
Läs mer på projektets webbplats: Studie om utsläpp från A-traktorer
För mer information, kontakta:
Martin Jerksjö, martin.jerksjo@ivl.se, tel. 010-788 68 26
Fler nyheter
-
10 dec 2024 | nyhet
-
5 dec 2024 | nyhet
-
3 dec 2024 | nyhet
-
29 nov 2024 | analys-och-kommentarer
-
28 nov 2024 | pressmeddelande
-
27 nov 2024 | analys-och-kommentarer
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Du behöver tillåta cookies (kakor) i kategorin ”Funktionella kakor” för att kunna anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Tillåt dessa cookies